Dit ansvar

Både du som kunde og vi i re:member har et ansvar for, at din personlige information ikke skal komme i forkerte hænder, ændret eller ødelagt.

Vi laver kontinuerligt tests og opdateringer af vores systemer og sikkerhedsløsninger, for at sikre, at informationen i vores systemer altid er optimalt beskyttet. Når du for eksempel bruger vores netbank, så er informationsoverførslen mellem vores systemer og din enhed krypteret. Men det er ikke altid nok, at vores systemer er sikre. Du må også selv sikre, at den enhed du bruger sammen med dine passwords og personlige oplysninger, er beskyttet mod svindlere. Se på din computer, tablet eller mobiltelefon som værdisager og hav samme forsigtighed, som du har med din pung eller nøgler. Undgå også at downloade billeder, film, spil, programmer osv. fra ukendte websider, da det øger risikoen for angreb.

Dine data

Det er vigtigt, at holde operativsystemet og programmerne på din enhed opdaterede, samtidigt bør du bruge et antivirusprogram, for at øge din sikkerhed. I tillæg til dette findes der også andre ting, du kan gøre, for at beskytte din maskine.

At beskytte dine data, betyder, at ingen uvedkommende får tilgang til enheden eller til den information som findes derpå.

Teknisk beskyttelse

  • Hvis din computer ikke har en tilstrækkelig beskyttelse mod for eksempel virus, er det ikke vanskeligt for en svindler med forholdsvis enkle tekniske handlinger, at få fat på din information. Virus eller andre skadelige ting som tager din data, kan skabe mange forskellige typer problemer. Nogle kan ændre information og andre kan give svindlerne muligheden for at fjernstyre din PC. For at undgå dette, bør du installere beskyttelse i form af firewall og antivirusprogram.
  • At sørge for teknisk beskyttelse er ikke altid nok. For at følge med i den tekniske udvikling, behøver du at opdatere programmer på din enhed kontinuerligt. Ofte kan du indstille det således at prorammer installeres automatisk. At installere de opdateringer som programmet anbefaler dig, som for eksempel browser og operativsystem, er meget vigtigt. Hvis du bliver bedt at slå dine sikkerhedsindstillinger fra, for at kunne levere en tjeneste, bør du ikke følge denne opfordring.

Hvordan du surfer

  • Teknisk beskyttelse er nødvendig, men det må også kombineres med sikker brug. Husk at være forsigtig med at klikke på links eller downloade programmer, som kommer via e-mail eller forskellige typer af fora, specielt når du ikke kender til afsenderen. Hvis du er usikker på, om en fil eller et program som du har downloadet indeholder skadeligt indhold, bør du først gemme det på din harddisk og derefter kontrollere det ved hjælp af dit antivirusprogram. Log ud fra websider når du er færdig med at bruge dem.

Tjekliste

Beskyt dine data

  • Sørg for at operativsystemet på din enhed bliver automatisk opdateret.
  • Sørg altid for at opdatere kendte programmer på din computer, når de er tilgængelige.
  • Sørg for at dit antivirusprogram er opdateret.
  • Sørg for at have en firewall installeret.
  • Tænk over hvilke hjemmesider du besøger og hvad du henter ned – installér aldrig ukendte programmer.
  • Sørg altid for at sikre din data med et password, så de er låst for fremmede.
    • Passwordet bør indeholde mindst otte tegn i en tilfældig rækkefølge
    • Sørg for at bruge alle typer af tegn i passwordet, små og store bogstaver, cifre og symboler
    • Vælg aldrig et password som kan kobles til dig på nogen måde, for eksempel navn på dine børn, husdyr eller personnummer.
    • Undgå sædvanlige ord såsom ”sommer” eller ”password”.
    • Når du har gjort, hvad du skulle på en hjemmeside, (for eksempel netbanken) bør du altid logge ud igen fra siden.
    • Placér ikke din enhed et sted, hvor den er let at stjæle

Dine kort og koder

Giv aldrig oplysninger om dit kort, kortnummer eller PIN-kode til nogen. Husk på, at dit kreditkort er et værdipapir. Brug det med omhu og opbevar det et sikkert sted.

Tænk også på

  • Skriv ikke din PIN-kode på kreditkortet eller på et papir, som du opbevarer i nærheden af kortet.
  • Giv aldrig din PIN-kode til nogen
  • Send aldrig dine kreditkortoplysninger eller PIN-kode til nogen via e-mail eller telefon.
  • Hvis du mister dit kreditkort, det bliver stjålet eller det på nogen anden måde forsvinder, må du spærre det med det samme. Ring til spærretjenesten på telefon +45 33 42 37 20 – telefonen er døgnåben.

Dine personlige opgaver

Oplys kun dit personnummer, når det er nødvendigt. Kontrollér at kreditoplysninger og fakturaerne stemmer overens med dit forbrug. Brug gerne en låst postkasse, for at mindske risikoen for tyveri af post.

Vær opmærksom på, hvordan du håndterer dine personlige informationer, når du logger ind i for eksempel netbanken fra et offentligt netværk såsom som en cafe. Sørg for at logge ud, når du er færdig med hvad du skulle.

Lån aldrig dit kort ud, password eller andre værdisager til nogen andre.

Opbevar ikke din PIN-kode i nærheden at dit kort. Vær opmærksom på hvilke steder du bruger dit kort, sådan at kortinformationen ikke kommer i de forkerte hænder.